Caraïbisch gebied

Voor het Caraïbisch gebied voeren wij acties met meestal een korte duur. Het gaat om acties voor een onderwerp (bijvoorbeeld vrijheid van meningsuiting) of voor een persoon. Wij doen dit door brieven te schrijven maar soms ook via andere methoden zoals petitielijsten of een kaartenactie waaraan ook mensen buiten onze groep kunnen deelnemen.

Ook in 2013 is er aandacht voor de mensenrechten in Cuba. In januari konden bezoekers van de stand een petitie ondertekenen waarin de Cubaanse autoriteiten werd gevraagd intimidaties te stoppen en de burgerlijke en politieke rechten van de Cubanen te respecteren.

In maart schreven wij een brief voor de vrijlating van de Cubaanse journalist Calixto Ramón Martínez Arias. Hij was gearresteerd terwijl hij onderzoek deed naar aanleiding van geruchten dat de autoriteiten medicijnen van de World Health Organization achterhield. Er was geen formele aanklacht tegen en hem en Amnesty International beschouwt hem daarom als gewetensgevangene.

In Haïti is de situatie voor de vele inwoners van de opvangkampen nog steeds zeer slecht. Zij worden voortdurend bedreigd met uitzetting, zonder dat hen geschikte alternatieve huisvesting wordt aangeboden. Ook worden zij geïntimideerd door de politie en de landeigenaren.

In februari schreven wij de autoriteiten een brief naar aanleiding van de ontruiming van twee opvangkampen, die zeer gewelddadig verliep. In april was er een petitie bij de stand waarin de Haïtiaanse president, Michel Joseph Martelly, werd opgeroepen een eind te maken aan de intimidatie van kampbewoners en te zorgen voor adequate huisvesting.