Introductie

Welkom op de website van de afdeling Leidschendam-Voorburg van Amnesty International.

Wij zijn een groep vrijwilligers die in de gemeente Leidschendam-Voorburg het werk van Amnesty International onder de aandacht brengt.

Wilt u meer weten over het werk van Amnesty International, bijvoorbeeld over de missie van deze internationale organisatie, kijk dan ook op de website van Amnesty Nederland: www.amnesty.nl

Amnesty aanwezig tijdens Cultureel Zomerfestival in Voorburg

Stand Cultureel Zomerfestival 2019
Op zaterdag 31 augustus jl. was de 20ste editie van het cultureel zomerfestival in Voorburg. De groep Leidschendam-Voorburg van Amnesty was één van de bijna 70 deelnemers met een stand direct naast de ingang van de Jumbo. Op deze actiedag hebben we 224 handtekeningen opgehaald voor de petitie ten behoeve van Ciham Ali Ahmed uit Eritrea. Een hoopgevend resultaat!

Jaarverslag 2018

In ons jaarverslag 2018 leest u onder meer welke acties wij als groep gevoerd hebben in 2018 en ook welke resultaten zijn behaald. Gelukkig kunnen wij melden dat voor 9 mensen onze acties positief hebben uitgewerkt: het gaat dit keer niet alleen om mensen die zijn vrijgelaten maar ook om mensen die bedreigd werden of die bepaalde wetten wilden veranderen.

Download ons jaarverslag 2018

Veel steun voor Amnesty-petitie op 6 juli jl.

Amade Abubacar
Op zaterdag 6 juli stond de Amnesty-groep Leidschendam-Voorburg met een stand op het Julianaplein.

Wij voerden actie voor Amade Abubacar, een journalist uit Mozambique die in januari is opgepakt en gemarteld na radioverslaggeving van aanvallen van gewapende groeperingen op burgers. De overheid wil waarschijnlijk de pers de mond snoeren over de aanvallen van Al-Shabab. De zaak tegen Amade Abubacar loopt nog steeds en in een brief aan de minister van Justitie van Mozambique vraagt Amnesty om een rechtvaardige behandeling en het laten vallen van alle aanklachten. Deze petitie werd met 127 handtekeningen ondersteund door het winkelende publiek! Tijdens het cultureel zomderfestival op zaterdag 31 augustus a.s. zal Amnesty weer aanwezig zijn op het Koningin Julianaplein.

Mooie opbrengst collecteweek in Voorburg

De jaarlijkse collecteweek van Amnesty International, die van 11 tot en met 16 maart 2019 werd gehouden, is een succes gebleken. Amnesty Leidschendam-Voorburg haalde in Voorburg €4.278,75 op voor het werk van Amnesty. Er gingen in Voorburg ruim 33 collectanten de straat op om te collecteren. Amnesty dankt alle vrijwilligers voor hun geweldige inzet. Lees verder

Succesvolle schrijfmarathon in goede sfeer

Burgemeester Tigelaar aan de schrijftafel.

Op zaterdag 8 december organiseerde Amnesty de jaarlijkse schrijfmarathon in de Voorhof van de oude kerk in Voorburg. Ook burgemeester Tigelaar schreef mee. De gehele dag waren er mensen aan het schrijven. De sfeer was goed. Tijdens deze actie werden er meer dan honderd brieven geschreven.

Na afloop krijgen de panelleden een bloemetje van Jeannette

Op 10 oktober jl. organiseerden wij onze 45 jarige jubileumbijeenkomst in theater Ludens. Lees verslag van deze avond.

Welbevindingsonderzoek KonTerra-groep

In opdracht van Amnesty International is er een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd naar de organisatiecultuur en werkklimaat binnen het internationale secretariaat van Amnesty in Londen. Het rapport dat door de onderzoeksgroep is uitgebracht wordt binnen de organisatie als zeer pijnlijk ervaren. Er is geen enkele aanwijzing dat er ook bij Amnesty Nederland sprake is van een problematische bedrijfscultuur.

Lees de verklaring van Amnesty Nederland ter zake.

Foto's: o.a. van Ot Douwes.

• Laatste wijziging 3 september 2019.