Wat kunt u doen?

Meedoen aan het werk Amnesty

Om actief te zijn voor de mensenrechten kunt u lid worden van Amnesty International. Op de website van Amnesty International Nederland zijn diverse activiteiten te vinden waar u aan kunt mee doen.

U kunt ook lid worden van onze Amnesty-groep in Leidschendam-Voorburg. Wij zijn met verschillende soorten dingen bezig:

• Het schrijven van brieven aan de autoriteiten voor iemand gedurende langere tijd.
    Meestal zijn het mensen waar we langere tijd voor schrijven, soms wel een aantal jaren. Het liefst tot er iemand is vrijgelaten. Op dit moment schrijven we voor mensen in Centraal Afrika en het Caraïbisch Gebied.

• Het bekend maken van het werk van Amnesty en het laten meedoen van mensen in Leidschendam-Voorburg aan de acties van Amnesty Internationaal: door bijvoorbeeld een stand met een petitie voor iemand waarvan de rechten zijn geschonden, door het verspreiden van de maandelijkse brieven van Amnesty en het organiseren van de Schrijfmarathon). Ook mensen met interesse in scholenwerk (middelbare school of bovenbouw basisschool) zijn welkom in onze groep.

Iedereen die zich bij onze groep wil aansluiten is van harte welkom.

Oproep/flexwerker

Behalve lid worden van onze Amnesty-groep kunt u (als 'flexwerker') ook meedoen aan allerlei activiteiten zonder direct lid van de groep te worden. Vele handen maken licht werk! Voorbeelden hiervan zijn:

• Maandelijkse schrijfactie - elke maand kunt u meedoen aan een schrijfactie voor drie verschillende mensen. Brieven kunt u eenvoudig per e-mail of op papier ontvangen.

• Standwerk - regelmatig staat onze groep op het Julianaplein of elders. We kunnen daar altijd gemotiveerde standwerkers voor gebruiken, zodat we veel handtekeningen voor onze acties kunnen ophalen.

• Rondbrengen brieven - elke maand moeten een aantal brieven worden rondgebracht voor de thuisschrijvers. We kunnen daar altijd gemotiveerde medewerkers voor gebruiken.

• Collecteren - in maart is de jaarlijkse collecteweek voor Amnesty.

Wij zoeken mensen die af en toe willen meehelpen met onze acties. Het gaat in feite om niet meer dan een paar uur per jaar, afhankelijk van de taak die je op je wilt nemen.

Acties zijn vaak in het weekend. Indeling voor de stands of andere actie in tweetallen (of meer) van niet meer dan 2 uur per keer.

Opgeven voor het meehelpen bij acties gaat over het algemeen via een online datumprikker, je hebt dus zelf in de hand hoeveel je je inzet.

Voor de verschillende kerken is het fijn om iemand te hebben die een tot twee keer per jaar een keer mee kan helpen bij de stand in de kerk of elke maand bij het uitdelen van de voorbeeldbrieven.

Aanmelden als lid van onze groep

U kunt zich aanmelden via het contactformulier.