Introductie

Welkom op de website van de plaatselijke groep Leidschendam-Voorburg van Amnesty International.

Wij zijn een groep vrijwilligers die onze gemeente het werk van Amnesty International onder de aandacht brengt en  zelf ook actief is bij verschillende acties (zie tab onze activiteiten).

Wilt u meer weten over het werk van Amnesty International in Nederland, bijvoorbeeld over de missie van deze internationale organisatie, kijk dan ook op de landelijke website van Amnesty International: www.amnesty.nl

Jaarverslag 2019 gepubliceerd!

In het jaarverslag 2019 ziet u de activiteiten die onze Amnesty-groep in een normaal jaar organiseert. Volgend jaar zal ons jaarverslag er zeker anders uitzien!

Wat niet zal veranderen zijn een aantal van de activiteiten die we vanuit Amnesty altijd al gewend waren te doen: brieven schrijven, urgente actions via mail, sms, brief of twitter. Over deze activiteiten uit 2019 leest u in dit verslag, maar ook over zaken als de jaarlijkse collecte, de stands met de petities en de Write for Rights acties waar iedereen in Leidschendam-Voorburg aan mee kan doen. Ook onze eigen schrijfactiviteiten komen aan bod, want we zorgen er niet alleen voor dat anderen kunnen schrijven, wij doen dat zelf ook.

De pen is nog steeds een uitstekend wapen en ook al lijkt een digitale pen minder gevaarlijk, de reikwijdte is veel breder!

Activiteiten ten tijde van het Coronavirus

Helaas zijn wij nog steeds niet in staat om onze gebruikelijke activiteiten voor Amnesty International uit te voeren. Wilt u op de hoogte blijven van nieuws en activiteiten in de gemeente Leidschendam-Voorburg meldt u dan aan voor de WhatAmnesty-groep. U ontvangt dan ongeveer twee keer per maand een berichtje via Whatsapp dat te maken heeft met de activiteiten in Leidschendam-Voorburg. Aanmelden voor onze WhatsAmnesty groep kan via sms AAN aan +31 683589677. (PS U raakt niet verwikkeld in groepsdiscussie via Whatsapp; als u reageert op ons bericht komt het alleen bij onze WhatsAmnesty-contactpersoon.)

Collecte Amnesty getroffen door Coronavirus

De week van 9-14 maart 2020 was de landelijke collecteweek voor Amnesty International. De Amnesty groep heeft traditiegetrouw de collecte in Voorburg georganiseerd. Helaas werd halverwege de collecteweek duidelijk dat het vanwege het opkomende COVID-19 virus onverantwoord was om mensen met een collectebus langs de deuren te laten. Landelijk is afgesproken dat de collecte zou worden gestopt. Dat gold en geldt ook voor de collectes van alle andere goed doelen in deze tijd. Dit was beslist een teleurstelling voor de collectanten die in de tweede helft van de week zouden collecteren.

Toch hebben 18 collectanten in het begin van de week nog kunnen collecteren. De totale opbrengst: 2183.80 euro. Daarmee hebben zij ongeveer de helft opgehaald van dat wat in 2019 werd opgehaald. Voor de eerste keer werd ook een QR-code ingezet die met de bankapp op de telefoon te scannen was voor het geval men geen kleingeld in huis had. Van het totaalbedrag werd 334 euro met deze QR-code op gehaald. Dat lijkt dus een succesvolle methode.

Als u alsnog iets wilt doneren, dan kan dat via een sms naar 4333 met het woord ‘Amnesty’ (2 euro) of via het landelijke nummer NL 14 RABO 0303460326 o.v.v. Collecteweek 2020.

Inmiddels is de totale opbrengst van de landelijke collecte bekend gemaakt. De collecte heeft 867273,00 euro opgebracht.

Na afloop krijgen de panelleden een bloemetje van Jeannette

Op 10 oktober 2018 organiseerden wij onze 45-jarige jubileumbijeenkomst in theater Ludens. Lees het verslag van deze avond.

Welbevindingsonderzoek KonTerra-groep

In opdracht van Amnesty International is er een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd naar de organisatiecultuur en werkklimaat binnen het internationale secretariaat van Amnesty in Londen. Het rapport dat door de onderzoeksgroep is uitgebracht wordt binnen de organisatie als zeer pijnlijk ervaren. Er is geen enkele aanwijzing dat er ook bij Amnesty Nederland sprake is van een problematische bedrijfscultuur.

Lees de verklaring van Amnesty Nederland ter zake.

Foto's: o.a. van Ot Douwes.

• Laatste wijziging 13 juli 2020.