Resultaten acties 2021

Voor meer goed nieuws zie de website van Amnesty Nederland

Burundi: Germain Rukuki is vrij!

Burundi

Op 30 juni 2021 werd in Burundi mensenrechtenverdediger Germain Rukuki vrijgelaten. De vrijlating van Rukuki komt nadat het Hof van Beroep op 4 juni zijn straf had teruggebracht van 32 jaar naar 1 jaar. Hij zat toen al 4 jaar vast.

In reactie op zijn vrijlating zei Deprose Muchena van Amnesty International: ‘Het is geweldig nieuws dat Germain eindelijk vrij is. Hij werd gearresteerd, vervolgd en veroordeeld voor zijn mensenrechtenwerk. Dit is een geweldig moment voor Germain, zijn familie en vrienden en de honderdduizenden mensen over de hele wereld die onvermoeibaar campagne voerden voor zijn vrijlating. Het is ook een overwinning voor de mensenrechten.’

Germain Rukuki bracht de afgelopen vier jaar door in een kleine, propvolle cel. Alleen maar vanwege zijn inzet voor de mensenrechten. Hij streed onder andere tegen marteling in zijn land. In juli 2017 werd hij door tientallen leden van de veiligheidsdienst opgepakt in zijn huis. Zijn vrouw was toen hoogzwanger. Rukuki werd veroordeeld tot 32 jaar gevangenisstraf. In december 2020 schreven honderdduizenden mensen wereldwijd brieven voor zijn vrijlating tijdens Amnesty’s schrijfactie Write for Rights.

Veroordeeld na verzonnen aanklachten
Op 26 april 2018 werd Germain op basis van verzonnen aanklachten, waaronder ‘rebellie’ en ‘het vormen van een bedreiging voor de staatsveiligheid’, tot 32 jaar gevangenisstraf veroordeeld. Zijn vroegere contact met de organisatie Action by Christians for Abolition of Torture werd als bewijs tegen hem aangevoerd.

In Leidschendam-Voorburg is voor Germain actiegevoerd tijdens maandelijkse schrijfacties en Write for Rights 2018 en 2019.

Pakistan laat mensenrechtenverdediger op borg vrij

Muhammad Ismail

In Pakistan is Ismail op 12 april 2021 op borgtocht vrijgelaten. Hij had drie maanden in voorarrest gezeten. Dat is goed nieuws, maar de verzonnen aanklachten tegen hem zijn nog niet ingetrokken.
Ismail werd beschuldigd van het ‘financieren van terrorisme’. Daarop staat een jarenlange gevangenisstraf. Het Pakistaanse Mensenrechtencomité van de Nationale Vergadering trok de geldigheid van het gebruikte politiebewijs in twijfel. Deze oordeelde dat er geen transparant en zorgvuldig onderzoek heeft plaatsgevonden naar de beschuldigingen tegen Ismail.

Dankwoorden
Muhammad Ismail is een uitgesproken criticus van het Pakistaanse leger. Zijn dochter Gulalai Ismail is een prominente verdediger van de rechten van vrouwen. Internationale aandacht lijkt de situatie van Muhammad Ismail positief te hebben beïnvloed. Nadat haar vader borgtocht was verleend, bedankte Gulalai Amnesty International en zei dat ‘ze niet had kunnen overleven zonder Amnesty’s steun’.

In Leidschendam-Voorburg is voor Muhammad actiegevoerd tijdens de maandelijkse schrijfactie in december 2019.

Algerije laat journalist Drareni voorlopig vrij

Khaled Drareni

In Algerije is journalist Khaled Drareni voorlopig vrijgelaten. Hij deed begin 2020 verslag van protesten tegen corruptie en van het harde politieoptreden daartegen. Dat was de autoriteiten een doorn in het oog. Drareni werd opgepakt en veroordeeld tot twee jaar cel. Nu zijn hij en tientallen andere gevangenen vrijgelaten.

Twee jaar cel voor journalistiek werk
Khaled Drareni werd in maart 2020 gearresteerd omdat hij verslag deed van de Hirak-protesten. Hoewel hij alleen maar zijn werk als journalist deed, werd hij in augustus 2020 veroordeeld tot twee jaar cel vanwege het ‘aanzetten tot een ongewapende bijeenkomst’. Tijdens Amnesty’s wereldwijde schrijfactie Write for Rights schreven in december 2020 wereldwijd honderdduizenden mensen brieven voor Drareni’s vrijlating. Op 19 februari 2021 werd Drareni voorlopig vrijgelaten. Het Hooggerechtshof moet nog beoordelen of de aanklachten tegen hem worden ingetrokken en zal hierover op 25 februari uitspraak doen.

Amnesty’s oproep
Amnesty roept de Algerijnse autoriteiten op alle aanklachten tegen Khaled Drareni in te trekken. Daarnaast moeten de autoriteiten onmiddellijk en onvoorwaardelijk alle andere vreedzame demonstranten, activisten en journalisten vrijlaten die nog gevangenzitten omdat zij voor hun mening uitkwamen of demonstreerden. Ook roept Amnesty op wetgeving aan te passen die de vrijheid van meningsuiting en van vreedzaam protest schendt.

Hirak-beweging
Hirak is een vreedzame protestbeweging. Vanaf februari 2019 gingen aanhangers elke week de straat op om te demonstreren voor een nieuwe grondwet, tegen corruptie en voor een einde aan het leiderschap van president Abdel­aziz Bouteflika. Na weken van protesten stapte Bouteflika op. Hij had het land twintig jaar met harde hand geregeerd. In maart 2020 kwam een einde aan de protesten omdat de autoriteiten demonstraties verboden in verband met het coronavirus.

In Leidschendam-Voorburg is voor hen actiegevoerd tijdens de Write for Rights actie in december 2020.

Resultaat Write for Rights 2020: Satiricus Paing Phyo Min uit Myanmar is vrij!

Paing Phyo Min

Op 17 april zijn in Myanmar drie leden van de satirische groep Peacock Generation vrijgelaten na een generaal pardon, waaronder Paing Phyo Min. Afgelopen december kwamen wereldwijd honderdduizenden mensen voor hem in actie tijdens Amnesty’s schrijfactie Write for Rights

Peacock Generation is een poëziegroep uit Myanmar die zich richt op Thangyat (een traditionele versie van slam poetry waarbij poëzie, humor en muziek wordt gecombineerd). In het voorjaar van 2019 werden Paing Phyo Min en andere leden van Peacock Generation gearresteerd na een humoristisch optreden waarbij ze verkleed gingen als soldaten. Ze spotten met het leger dat volgens hen geen kritiek verdraagt, krampachtig aan de macht wil blijven en het land failliet laat gaan terwijl generaals zich verrijken. Paing Phyo Min werd veroordeeld tot een celstraf van zes jaar vanwege ‘het aanzetten tot deserteren van militairen’ en ‘online laster’ (delen van optredens online).

Vervroegde vrijlating
De vervroegde vrijlating van de drie leden van Peacock Generation maakt deel uit van een generaal pardon, waarbij naar verluidt 23.000 gevangenen vervroegd werden vrijgelaten. Het is geweldig nieuws dat deze groepsleden zijn vrijgelaten, maar zij hadden nooit gevangen mogen worden gezet vanwege hun artistieke werk. De leden hebben bijna twee jaar onterecht achter tralies doorgebracht. In februari 2021 pleegde het leger van Myanmar een staatsgreep. Nog steeds worden critici van deze staatsgreep opgepakt. Daar moet een einde aan komen. Alle politieke gevangen moeten onmiddellijk worden vrijgelaten.

Voor Paing Phyo Min schreef Amnesty Leidschendam- Voorburg in december 2020, tijdens de schrijfactie Write for Rights

Tibetaanse taalactivist Tashi Wangchuk vrij

Tashi Wangchuk

Tashi Wangchuk, een activist op het gebied van de Tibetaanse taal en cultuur, is in China vrijgelaten na het uitzitten van zijn gevangenisstraf. Hij zat vijf jaar gevangen omdat hij zich inzet voor het behoud van zijn cultuur.

Gevangen voor ‘separatisme’
Wangchuk werd in januari 2016 gearresteerd en in mei 2018 door een Chinese rechtbank tot vijf jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens het ‘aanzetten tot separatisme’. Het belangrijkste bewijs daarvoor kwam uit een documentaire van de New York Times over zijn strijd voor Tibetaans taalonderwijs op school. In A Tibetan’s Journey for Justice zoekt Wangchuk juridische hulp, omdat hij een rechtszaak wil beginnen tegen de lokale overheid vanwege het gebrek aan Tibetaanse taallessen. De autoriteiten zagen in de beelden een poging van Wangchuk om de Chinese overheid in een kwaad daglicht te stellen. Wangchuk mocht zijn familie niet zien in de gevangenis. Voor zijn arrestatie zei hij dat hij zich zorgen maakte over het feit dat veel Tibetaanse kinderen hun eigen taal niet vloeiend kunnen spreken.

Voor Tashi hebben we in Leidschendam- Voorburg geschreven in 2017.

Zuid-Afrika: Politie heropent onderzoek naar moordenaars Popi en Bongeka

Popi en-Ongeka

Tijdens de Write for Rights schrijfactie in december 2020 kwamen wereldwijd 316.796 mensen in actie voor Popi Qwabe en Bongeka Phungula uit Zuid-Afrika. Zij werden in 2017 vermoord en waarschijnlijk verkracht. Honderdduizenden mensen voerden actie voor heropening van het onderzoek naar de daders. Nu is er goed nieuws. Het onderzoek wordt hervat!
Op Internationale Vrouwendag overhandigde Amnesty met Popi’s zus en moeder handtekeningen en brieven aan leden van de nationale politie. Zij spraken twee uur met elkaar. Het resultaat: De politie beloofde officieel de zaak opnieuw te onderzoeken.

Op een vrijdagavond in mei 2017 gingen de vriendinnen Popi Qwabe en Bongeka Phungula samen wat drinken. De twee kenden elkaar van de toneelschool. Nadat ze een taxi aanhielden is er niets meer van hen vernomen. Bongeka’s neef en Popi’s zus zochten de twee vrouwen en ontdekten toen de gruwelijke waarheid: Popi en Bongeka waren doodgeschoten en waarschijnlijk ook verkracht.
Volgens familie van de vrouwen heeft de politie de moorden niet goed onderzocht. De resultaten van de analyse van de bloedsporen die op een taxi waren gevonden zijn nooit bekendgemaakt. Ook zou de politie niet naar vingerafdrukken hebben gezocht en werden hun telefoons niet getraceerd. Twee taxichauffeurs werden gearresteerd. Ze waren in het bezit van een telefoon en een lippenstift van de vrouwen, die ze zeiden in hun taxi te hebben gevonden. De politie liet de mannen vrij ‘wegens gebrek aan bewijs’. Daarna is er nooit meer onderzoek gedaan naar de moord op Popi en Bongeka, tot nu.

De politie beloofde op 8 maart de gang van zaken in het onderzoek te onderzoeken. Op 13 april 2021 heeft Amnesty weer een afspraak met de politie. Tijdens deze afspraak zal de politie vertellen over haar bevindingen en het vervolg van het onderzoek. Amnesty bedankt iedereen die in actie kwam voor Popi Qwabe en Bongeka Phungula.