Het verhaal van Nassima

Tijdens Write for Rights scheven we dit jaar onder andere voor Nassima al-Sada uit Saudi-Arabië. Nassima is moeder van drie kinderen. Zij uitte kritiek op de autoriteiten vanwege de discriminatie van vrouwen in haar land. Sinds juli 2018 zit zij hiervoor gevangen. Nassima voerde onder meer actie tegen het voogdijsysteem. Dat zorgt ervoor dat een vrouw voor veel zaken eerst toestemming moet krijgen van een mannelijke voogd. Nassima kwam ook op voor het recht van vrouwen om te mogen autorijden. Precies een week nadat het rijverbod voor vrouwen was opgeheven, werd ze gearresteerd. In de gevangenis werd Nassima mishandeld en een jaar lang volledig geïsoleerd opgesloten. Nassima mag geen bezoek ontvangen, ook niet van haar advocaat. Behalve voor Massima schreven we tijdens de Write for Rights actie voor nog negen andere mensen die vast zitten, bedreigd worden of op een andere manier onrecht wordt aangedaan.

Amnesty’s oproep
Amnesty International roept de autoriteiten van Saudi-Arabië op alle gewetensgevangenen en mensenrechtenverdedigers die alleen maar vastzitten in verband met het vreedzaam gebruikmaken van hun recht op vrije meningsuiting, vergadering en verzameling, onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten. Lees meer over de mensenrechtensituatie in Saudi-Arabië.